Een goed begin is het halve werk



Mijn advies: begin met WordPress

door Edwin Kooijman | okt 25, 2017 | Zelf bouwen | 0 Reacties
Je bent druk bezig met het opbouwen van je eigen bedrijf en je beseft dat je daar een professionele website voor nodig hebt. Je kunt natuurlijk aankloppen bij een webdesigner voor een gelikte website maar dat kan al snel in de papieren gaan lopen. Een bijkomstigheid is dat je afhankelijk wordt van anderen. Je website vraagt immers regelmatig om onderhoud en vroeg of laat zijn aanpassingen nodig i.v.m. veranderingen binnen je bedrijf. Je zult dan opnieuw een beroep moeten doen op de webdesigner om dit gedaan te krijgen.
Je denkt al een tijdje na over zelfbouw van je website of webshop om de kosten zoveel mogelijk in de hand te houden. Na wat oriënterend onderzoek ben je er achter dat daarin heel veel mogelijk is. Zoveel zelfs dat het begint te duizelen bij de vraag waar je het beste kunt beginnen. Misschien twijfel je nog of zelfbouw wel echt iets voor jou is of kijk je enorm op tegen de tijd en de energie die het kost om de benodigde kennis onder de knie te krijgen.
Door schade en schande wijzer
Geen paniek, ook ik heb in de beginfase als professioneel webdesigner en startende ondernemer veel speurwerk moeten verrichten om te ontdekken wat de beste manier was om snel een goede website voor mijn bedrijf neer te zetten. Ik ben door schade en schande wijs geworden en heb inmiddels in meerdere systemen ervaring kunnen opdoen. Met die kennis leg ik je hier uit wat voor jou het beste vertrekpunt is om zelf een professionele website te bouwen en deze tot een blijvend succes te maken.
Zoals met zoveel dingen, geldt ook voor het bouwen van een website: een goed begin is het halve werk. Ben je eenmaal ergens mee gestart en kom je tot de ontdekking dat je eigenlijk beter iets anders had kunnen opzetten dan ben, als je besluit om van koers te veranderen al snel terug bij af. Een website ‘overzetten’ van het ene systeem naar het andere is meestal niet mogelijk en switchen kost in dat geval extra tijd en geld. Voorkomen is dan ook beter dan genezen. Het is belangrijk om te kiezen voor een systeem dat enerzijds snel en eenvoudig te doorgronden en anderzijds voldoende flexibel is om mee te kunnen groeien met je bedrijf.
Online sitebuilders, niet echt een goed idee.
Er bestaan op het internet vele aanbieders van zogenaamde online sitebuilders. Complete online pakketten waarmee je binnen enkele muisklikken en zonder enige kennis van zaken een volledige website kunt maken. Dat is leuk voor een informatieve website maar als je het mij vraagt minder geschikt als je met je bedrijf actief wilt ondernemen op internet.
Zeker als je bedrijf gaat groeien heb je vaak aanvullende functies nodig zoals een webshop, betaalmethoden, mailingfuncties of een reserveringssysteem. In de regel moet je daarvoor extra betalen en dan nog is het maar de vraag of de uitbreiding biedt wat jouw bedrijf nodig heeft. Het gevolg is dat je min of meer gevangen komt te zitten in de beperkte mogelijkheden van het pakket. Verder is een website die is gebouwd met een sitebuilder vaak moeilijk vindbaar door zoekmachines.
Opensource CMS
Veel verstandiger is het om te kiezen voor een opensource content management system (CMS) waarbij de website wordt opgebouwd rondom een kant en klaar grafisch thema. Je website bestaat dan uit een front-end (de eigenlijke website die jouw bezoekers kunnen bekijken) en een afgeschermde back-end (het gedeelte waarin je onderhoud, aanpassingen en andere taken kunt regelen). Het voordeel van zo’n cms is dat uitbreidingen relatief gemakkelijk kunnen worden gerealiseerd door het gebruik van plugins die vaak gratis of tegen een gering bedrag beschikbaar zijn en precies bieden wat jij voor jouw bedrijf nodig hebt.
De drie belangrijkste spelers op cms-gebied zijn op dit moment WordPress, Joomla en Drupal.
Leren omgaan met WordPress
Je kunt ervoor kiezen om zelf in WordPress op ontdekkingstocht te gaan naar alle functies en mogelijkheden, je zult dan gaandeweg merken dat het toch nog veel tijd kost om alles uit te zoeken, helemaal als je nog onbekend bent op het gebied van websites. Het zal dus ook in WordPress best wat tijd kosten voordat je en goed werkbare website voor je bedrijf kunt neerzetten.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een gelikte website op zich niet voldoende is om ervoor te zorgen dat je genoeg bezoekers en dus potentiële klanten naar je website trekt. Zeker in het begin is er meer nodig om je website, en daarmee je bedrijf, onder de publieke aandacht te krijgen. Meer daarover kun je lezen in een van mijn volgende blogs.
Heb jij als beginnende websitebouwer ook ervaring met het gebruik van een bepaald opensource cms systeem? Deel dan jouw ervaringen in een reactie onder deze blog.
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Softek IT en ontvang automatisch nieuws en veel bruikbare tips over het bouwen van je eigen WordPress website, de AVG en het opstarten van je eigen bedrijf.
Je kunt je op ieder gewenst moment weer afmelden via de link in elke e-mail die je van ons ontvangt. Door hiernaast te klikken, stem je ermee in dat wij je gegevens mogen verwerken in overeenstemming met onze Privacy Verklaring
Edwin Kooijman
Edwin coacht ondernemers bij het zelf bouwen van hun website en daarnaast bouwt hij websites voor (startende) ondernemers.
Wil jij ook snel op weg worden geholpen in WordPress met veel praktische tips en wil jij leren hoe jij zelf in 5 dagen een super toffe en flexibele website voor je eigen bedrijf kunt neerzetten?
Neem dan geheel vrijblijvend CONTACT met mij op voor meer informatie.
Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen van jou wanneer je terugkeert naar onze website en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de website je het meest interessant en nuttig vindt.
je kunt al je cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.
Wij gebruiken Functionele Cookies om deze website optimaal te laten functioneren. Deze zorgen er onder andere voor dat jouw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen worden opgeslagen.
Als je deze cookies uitschakelt, kunnen we jou voorkeuren niet opslaan. Dit betekent dat elke keer dat je deze website bezoekt, je cookies weer moet inschakelen of uitschakelen.
Deze website gebruikt Google Analytics om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina’s.
Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in, zodat we je voorkeuren kunnen opslaan!
Meer informatie over ons Cookie Beleid
Wat is een cookie?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Gebruik van permanente cookies
Met behulp van een permanente cookie kunnen wij jou herkennen bij een nieuw bezoek op onze website. De website kan daardoor speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer je toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan je verwijderen via de instellingen van jouw browser.
Gebruik van sessie cookies
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw webbrowser afsluit.
Tracking cookies van onze adverteerders
Met jouw toestemming plaatsen onze adverteerders “tracking cookies” op jouw apparatuur. Deze cookies gebruiken zij om bij te houden welke pagina’s je bezoekt uit hun netwerk, om zo een profiel op te bouwen van jouw online surfgedrag. Dit profiel wordt mede opgebouwd op basis van vergelijkbare informatie die zij van jouw bezoek aan andere websites uit hun netwerk krijgen. Dit profiel wordt niet gekoppeld aan jouw naam, adres, e-mailadres en dergelijke zoals bij ons bekend, maar dient alleen om advertenties af te stemmen op jouw profiel zodat deze zo veel mogelijk relevant voor je zijn.
Google Analytics
Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. Wij hebben de optie ‘gegevens delen’ in ons account uitgezet en Google niet toegestaan de verkregen analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten.
De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Het laatste octet van uw IP-adres wordt gemaskeerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Social Media
Op onze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk Twitter zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.
De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google + en LinkedIn opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. LinkedIn, Twitter, Facebook en Google + stellen zich te houden aan de Privacy Shield principes en zijn aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Recht op inzage en correctie of verwijdering van jouw gegevens
Je hebt het recht om te vragen om inzage in en correctie of verwijdering van jouw gegevens. Zie hiervoor onze contactpagina. Om misbruik te voorkomen kunnen wij je daarbij vragen om je adequaat te identificeren. Wanneer het gaat om inzage in persoonsgegevens gekoppeld aan een cookie, dien je een kopie van het cookie in kwestie mee te sturen. Je kunt deze terug vinden in de instellingen van je browser.
In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.
Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kan je meer informatie over cookies vinden:
ICTRecht: Achtergrond cookiewet
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Your Online Choices: A guide to online behavioural advertising